
نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه کرمانشاه در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و هفته گرامیداشت مقام معلم، بیان کرد: در ایام بین ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) و میلاد نورانی حضرت علی ابن موسیالرضا (علیهالسلام) هستیم؛ ایران اسلامی حقیقتاً در […]
نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه کرمانشاه در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و هفته گرامیداشت مقام معلم، بیان کرد: در ایام بین ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) و میلاد نورانی حضرت علی ابن موسیالرضا (علیهالسلام) هستیم؛ ایران اسلامی حقیقتاً در پناه این خواهر و برادر در امن و امان مانده است و هر کس گرهی در زندگیاش دارد، به یکی از این دو بزرگوار پناهنده میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری با اشاره به مناسبت شهادت بزرگمعلم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: هفته معلم بهحق بهمناسبت شهادت آیتالله شهید مطهری (اعلیاللهمقامه) نامگذاری شده است و ما ضمن تبریک این هفته، یاد و خاطره آن معلم برجسته و نیز همه تلاشها، مجاهدتها، دلسوزیها، پدریکردنها و مادریکردنهای معلمان عزیز و دلسوز را که در طول دهها و بلکه صدها سال نقشافرین بودهاند، گرامی میداریم.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه همه کمالات بشری و فضیلتهای علمی، اخلاقی و تربیتی در جوامع مرهون تلاش معلمان است، عنوان کرد: هر آنچه از علم و معرفت و تربیت و اخلاق الهی و انسانی در جوامع جریان دارد، مدیون مقام معلم است.
ایشان افزود: دانشگاه فرهنگیان جایگاه ویژهای دارد؛ چراکه در حالیکه دیگر دانشگاهها افراد را برای ورود به عرصههای مختلف جامعه تربیت میکنند، دانشگاه فرهنگیان مربیانی را تربیت میکند که خود معلمان جامعهاند. حقیقتاً میتوان این دانشگاه را عدل حوزههای علمیه دانست؛ همانگونه که حوزهها عالم تربیت میکنند، این دانشگاه هم معلم تربیت میکند تا نقش مربی سایر افراد جامعه را ایفا کنند.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری نقش دانشگاه فرهنگیان را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: ازهمینرو رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) همواره بر اهمیت و نقش بیبدیل این دانشگاه تأکید دارند، چراکه فارغالتحصیلان آن عهدهدار وظیفه خطیر انسانسازی و تربیت در جامعه میشوند.
نماینده ولیفقیه در استان با ذکر این نکته که زبان انسان از توصیف جایگاه معلم قاصر است؛ خاطرنشان کرد: هرچه در وصف معلم و استاد گفته شود کم است؛ چراکه خداوند متعال در طول تاریخ تعلیم و تربیت را بهعنوانی مأموریتی بر دوش انبیاء و اولیاء قرار داده است.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری نقش امروزین معلمان را امتداد مأموریت الهی تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: در دوران غیبت کبری که ما از حضور ظاهری امام معصوم بیبهرهایم، وظیفه مهم تعلیم و تربیت بر دوش علمای امت، معلمان و استادان گذاشته شده است تا همان نقش پیامبران و اولیای خدا را ایفا کنند.
ایشان شغل معلمی را مأموریتی الهی خواند و گفت: معلمی شغل نیست؛ و اگر هم شغل باشد، چنانکه امام راحل (رحمةاللهعلیه) فرمودند، شغل انبیاء است. کار تعلیم و تربیت، کار انبیا و اولیاست و خداوند این وظیفه را به آنان سپرده است.
معلمی، دشوارترین و شریفترین مأموریت الهی در نظام هستی است
نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه کرمانشاه در ادامه بیانات خود در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن تشریح ابعاد معنوی و معرفتی مقام معلم، بیان کرد: خداوند متعال این توفیق را به هر کسی عطا نمیکند و حقیقتاً ورود به عرصه تعلیم و تربیت، منوط به توفیقات الهی است؛ یعنی خداوند انسان را در مسیری قرار میدهد که بهجای اشتغال به امور مادی با انسان سر و کار پیدا میکند؛ و این یعنی سر و کار داشتن با اشرف مخلوقات برای تربیت و هدایت او.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری، این جایگاه را بالاترین رتبه و منزلت در عالم دانست و گفت: خداوند متعال به کسی که او را در مسیر تعلیم و تربیت قرار میدهد، اشرف مخلوقات را میسپارد تا مسئولیت هدایت، تبیین، تربیت و آموزش او را عهدهدار شود.
ایشان با مروری بر دشواریهای شغل معلمی، اظهار داشت: کار معلمی، دشوارترین کاری است که در عالم هستی میتوان درباره آن سخن گفت. دلیل آن نیز این است که مخاطب معلم، انسان است؛ و هر انسانی نیز دارای ویژگیها، شخصیت و روحی منحصربهفرد است. همانگونه که اثر انگشت یا قرنیه چشم دو انسان مشابه نیست، شخصیت روحی و معنوی هیچ انسانی نیز با دیگری یکسان نیست.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به تفاوتهای فردی مخاطبان معلم در همه سنین، از پیشدبستانی تا دانشگاه، عنوان کرد: در هر کلاس، معلم با مجموعهای از انسانها مواجه است که هرکدام هویتی منحصربهفرد دارند. در چنین شرایطی، کار تعلیم و تربیت، سختترین کار در عالم هستی است؛ چراکه هیچ فرمول علمی پیچیدهای در هیچ رشتهای، به پیچیدگی وجود انسان نمیرسد.
ایشان افزود: در پیشگاه خداوند متعال، هیچ کاری بهاندازه معلمی، عظمت و منزلت ندارد. آنچه در آیات شریفه قرآن و در روایات اهلبیت (علیهمالسلام) و سیره و سنت پیامبر خدا و ائمه اطهار (سلاماللهعلیهماجمعین) درباره جایگاه معلم بیان شده، برای هیچ حرفه و منصب دیگری در عالم ذکر نشده است.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری با اشاره به عظمت مقام معلم، تصریح کرد: بالاتر از مقام شهید، مقامی نداریم که قرآن دربارهاش میفرماید «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون» و این همان مقام قرب است که ویژه مقربین است؛ اما همین شهید را چه کسی تربیت کرده است؟ معلم. معلم شهیدپرور است و این نشان میدهد که کسانی که زیر نظر معلم تربیت میشوند، میتوانند به مقامات معنوی برسند که جز بندگان خاص خدا، کسی به آنها نمیرسد.
نماینده ولیفقیه در استان با ذکر حدیثی از امام صادق (علیهالسلام)، خاطرنشان کرد: مرحوم کلینی در کتاب شریف «کافی» و در باب «فضل العلم» روایتی آورده است که امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: «مَن تعلَّمَ للْه، و عمِلَ للْه، و علَّم للّه، دُعیَ فی ملَکوت السماوات عظیماً»؛ کسی که برای خدا یاد بگیرد، بهخاطر خدا عمل کند و برای خدا به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به عظمت یاد میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری «ملکوت سماوات» را عالم باطن دانست و بیان کرد: وقتی گفته میشود که شخصی در ملکوت آسمانها عظیم خوانده میشود، یعنی همه فرشتگان الهی، ارواح انبیا و اولیا، شهدا، مؤمنین و مؤمنات و در رأس همه آنان، خود خدای متعال او را به بزرگی یاد میکنند.
نظرات