نقش تاریخی و حیاتی مسجد در اسلام

نقش تاریخی و حیاتی مسجد در اسلام
تیر 28, 1404
3 بازدید

🔸نقش تاریخی و حیاتی مسجد در اسلام نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه با حضور در مسجد‌ حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، ضمن اشاره به جایگاه مهم مسجد در اسلام، بیان کرد: مسجد جایگاهی ویژه و استثنائی در اسلام داشته و دارد. متأسفانه به‌تدریج در جامعه ما نقش حقیقی مسجد و آن نقش جامعی که مسجد […]

🔸نقش تاریخی و حیاتی مسجد در اسلام

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه با حضور در مسجد‌ حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، ضمن اشاره به جایگاه مهم مسجد در اسلام، بیان کرد: مسجد جایگاهی ویژه و استثنائی در اسلام داشته و دارد. متأسفانه به‌تدریج در جامعه ما نقش حقیقی مسجد و آن نقش جامعی که مسجد در صدر اسلام داشته و در بسیاری از نقاط دنیا نیز اکنون همان جامعیت را حفظ کرده، قدری کمرنگ شده و این مهم باید با تلاش، کوشش و همت همه مؤمنین و مؤمنات و امامان محترم جماعت به جایگاه واقعی خود بازگردد.

 

🔸مسجد؛ مرکز تصمیم‌سازی در صدر اسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفوری، با یادآوری نقش تعیین‌کننده مسجد در دوران پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، گفت: پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) مسجد را مرکز همه امور جامعه تعریف کرده بودند. در هر محله‌ای که نماز اقامه می‌فرمودند، همان محل به مسجد تبدیل می‌شد. مسجد محور تصمیم‌گیری و اداره امور مردم بود.

 

🔸مسجدالنبی؛ مرکز حاکمیت

ایشان با مروری بر نقش تاریخی مسجدالنبی در مدینه‌النبی اظهار داشت: مسجدالنبی به‌عنوان مرکز حاکمیت، محل برگزاری دیدارها با هیئت‌های خارجی، محل تصمیم‌گیری درباره جنگ و صلح، محل اعلان عمومی تصمیمات مهم و تشکیل جلسات مشورتی بود. در واقع تمام اقدامات مهم حاکمیتی در مسجد انجام می‌شد.

 

🔸لزوم احیای فرهنگ حضور در مسجد

امام‌جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه همگان باید مبلغ حضور مردم در مسجد باشند، عنوان کرد: همه ما وظیفه داریم دیگران را به حضور در مسجد دعوت کنیم؛ از اقوام و آشنایان گرفته تا همکاران، دوستان و کسبه محل. باید مساجد، خانه‌های خدا، آباد شوند.

 

🔸آبادکردن مساجد با حضور پررنگ

ایشان افزود: آیه شریفه “إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ” ناظر به حضور در مسجد است. البته به ساخت و بنای مسجد نیز مربوط می‌شود، اما اصل آیه تأکید بر پرجمعیت‌بودن مسجد، اقامه نماز اول وقت و حضور عاشقانه مؤمنان در لحظه ملاقات با خداوند دارد.

 

🔸مسجد؛ مکان زیارت خداوند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفوری، مسجد را محل زیارت خداوند دانست و تصریح کرد: در روایات آمده است که اگر مؤمن در خانه وضو بگیرد و به مسجد بیاید، به زیارت خدا مشرف شده است. علاوه بر این، مسجد از ساکنان اطراف خود نیز انتظار دارد؛ تا چهل خانه اطراف مسجد، همسایه آن محسوب می‌شوند و مسؤولیت دارند. مساجد روح دارند، شهادت می‌دهند؛ هم به نفع افراد و هم علیه آنان.

 

🔸حسرت روز قیامت؛ فاصله با مسجد

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که دوری از مسجد از حسرت‌های روز قیامت است، خاطرنشان کرد: از جمله حسرت‌های اهل ایمان در قیامت این است که چرا کمتر به مسجد رفتند، کمتر در مسجد ماندند و عبادات خود را در مسجد انجام ندادند. مساجد نیز از بی‌اعتنایی مؤمنین شکایت خواهند کرد.

 

🔸بازاری‌ها و دعوت حاج‌محمدحسین زاهد به مسجد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفوری، با بازگویی خاطره‌ای تاریخی از مسجد بازار تهران (مسجد شاه سابق، مسجد امام فعلی) بیان کرد: مرحوم حاج‌محمدحسین زاهد، امام جماعت این مسجد، بین دو نماز فریاد زد: «آهای بازاری‌ها! بچه‌هاتون کجان؟» سپس تأکید کرد: مسجد جای این بچه‌هاست، جای شما نیست! همین قاطعیت موجب شد نوجوان‌ها به مسجد آمدند، نماز جماعت پررونق شد و آن نوجوانان، بعدها نسل مؤمن و فعال بازار شدند.

 

🔸تربیت نسلی مسجدی؛ پشتوانه انقلاب و دفاع مقدس

ایشان با تصریح نقش مؤثر مسجد در تربیت دینی، بیان کرد: آن نوجوانان تربیت‌یافته مسجد، بعدها در پیروزی انقلاب، راه‌اندازی هیئت‌های انقلابی، پشتیبانی از جنگ تحمیلی و راه‌اندازی ستادهای پشتیبانی جنگ در بازار تهران نقش ایفا کردند.

 

🔸ثواب نماز جماعت؛ خارج از توان محاسبه

ایشان با اشاره به عظمت ثواب نماز جماعت، گفت: اگر نماز جماعت به ده نفر برسد، ثواب یک رکعت آن را جز خداوند، هیچ‌کس نمی‌تواند محاسبه کند. در روایت آمده است: اگر تمام دریاها مرکب شوند، تمام درخت‌ها قلم شوند، همه جن و انس و ملک نویسنده شوند، قادر به نوشتن ثواب یک رکعت این نماز نخواهند بود. این، عظمت و فیضی است که مسجد به اهل ایمان عطا می‌کند.